بازخوانی پرونده جنجالی خرید و فروش آمبرو توسط نایک

توسط

تیم کیتز – سال ۲۰۰۷ بود که خرید شرکت آمبرو توسط غول آمریکایی یعنی نایک به ارزش ۵۸۰ میلیون دلار به خبر داغ دنیای برندهای ورزشی تبدیل شد. در این مطلب مروری بر سرنوشت آمبرو پس از خرید، فروش و خلع سلاح این برند توسط نایک تا احیا و بازگشت دوباره آن به دنیای فوتبال خواهیم داشت. این مقاله را از دست ندهید.

این معامله در آن زمان به عنوان تلاشی از سوی نایک برای افزایش سهم خود در بازار در مقابل آدیداس تلقی شد چرا که دو سال پیش از آن در سال ۲۰۰۵ آدیداس کارخانه ریباک(ریبوک) را با هدف توسعه بازار خود در آمریکا خریداری کرد که قرارداد تامین لباس سراسری MLS و NBA در آن زمان از دستاوردهای بزرگ این اقدام تجاری آدیداس به شمار می رفت.

در واقع هدف نایک از خرید آمبرو افزایش نفوذ خود در بازار فوتبال بود، بازاری که در آن روزها بیشتر تحت سلطه آلمانی ها بود. یکی از اقدامات جالب نایک رونمایی لباس انگلستان با برند آمبرو در کنار لباس دیگر تیم های تحت پوشش نایک برای جام جهانی ۲۰۱۰ بود.

با این ادغام نایک حداقل تا پیش از جام جهانی ۲۰۱۰ به عنوان برند پیشتاز شناخته می شد اما بعد از جام جهانی و پدیده جابولانی و لباس های “Techfit” آدیداس بار دیگر ورق به سود سه خط ها برگشت.

پس از آن اختلاف ها بین نایک و آمبرو شدت گرفت و در سال ۲۰۱۲ آمبرو و دیگر برند تحت مالکیت نایک یعنی کول هان ضرر ۴۳ میلیون دلاری را برای نایک به بار آوردند. آنجا بود که نایک تصمیم به فروش این دو برند گرفت و سه زیر شاخه دیگر خود یعنی Air Jordan، Hurley و Converse را در اولویت توجه قرار داد.

در اکتبر ۲۰۱۲ آمبرو با قیمت ۲۲۵ میلیون دلار به شرکت انگلیسی آیکونیکس صاحب ۲۷ برند پوشاک و لوازم جانبی فروخته شد. نکته جالب این بود که نایک پیش از فروش آمبرو قرارداد لباس تیم های تحت پوشش این برند از جمله منچسترسیتی، تیم ملی انگلیس، اورتون، سانتوس برزیل و … را به نام خود زد.

صحبت هایی در مورد اینکه لباس سوئد و ایرلند نیز با سرنوشت مشابهی مواجه شوند مطرح شد اما نهایتا این دو نیز به ترتیب به سمت آدیداس و نیوبالانس رفتند تا به نوعی آمبرو با آن سابقه چشمگیر در فوتبال بریتانیا و اسکاندیناوی به یکباره خلع سلاح شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که عمر آمبرو پایان یافته و دیگر توان باز ایستادن را نخواهد داشت، در حالی که علیرغم ضربه های سنگین وارده به پیکره این برند در طول یک دهه گذشته، امروز آمبرو تیم هایی مانند اورتون، برنلی، وستهام، بورنموث، شالکه، وردربرمن، زسکا موسکو، گرمیو، سانتوس، فلومیننزه و … را تحت پوشش خود دارد و در حال بازیابی قدرت گذشته خود است.

برداشت خودتون از داستان فوق رو بنویسید.

لباس گواتمالا ۲۰۲۴-۲۰۲۳

تیم کیتز – لباس سوم تیم ملی گواتمالا برای سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ توسط آمبرو رونمایی شد. پیراهن جدید در زمینه به رنگ مشکی همراه با یک نوار سفید مورب با نوارهای باریک آبی روشن در حاشیه آن ارائه شده است. المان های ریز در محدوده نوار سفید رنگ به چشم می خورد و خط … ادامه مطلب لباس گواتمالا ۲۰۲۴-۲۰۲۳

لباس وستهام ۲۰۲۴-۲۰۲۳

تیم کیتز – لباس سوم وستهام برای فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ توسط آمبرو رونمایی شد. پیراهن سوم جدید در زمینه به رنگ آبی همراه با یک پترن با ساختار مثلثی الهام گرفته از سازه سقف استادیوم المپیک لندن ورزشگاه خانگی وستهام به رنگ فیروزه ای روشن در قسمت پایین پیراهن ارائه شده است. جزئیات فیروزه ای روشن … ادامه مطلب لباس وستهام ۲۰۲۴-۲۰۲۳

لباس دربی کانتی ۲۰۲۴-۲۰۲۳

 

لباس تاتنهام ۲۰۲۵-۲۰۲۴ (تصاویر اولیه)

تیم کیتز – تصاویر غیر رسمی لباس اول تاتنهام برای فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ که از سوی نایک عرضه خواهد شد منتشر شد. پیراهن اول جدید در زمینه سفید و در محدوده یقه، آستین ها و پهلو به رنگ سرمه ای است. نوار لبه آستین با ترکیب راه راه باریک سرمه ای و سفید کار شده و … ادامه مطلب لباس تاتنهام ۲۰۲۵-۲۰۲۴ (تصاویر اولیه)

لباس چلسی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ (تصاویر اولیه)

تیم کیتز – تصاویر غیر رسمی از لباس اول چلسی برای فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ که از سوی نایک عرضه خواهد شد منتشر شد. پیراهن اول جدید به رسم سنت همیشگی به رنگ آبی و این بار همراه با یک گرافیک مواج به صورت محو در قسمت جلوی پیراهن و محدوده آستین ها ارائه شده است. نوار … ادامه مطلب لباس چلسی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ (تصاویر اولیه)

لباس بارسلونا ۲۰۲۵-۲۰۲۴ (تصاویر جدید)

تیم کیتز – تصاویر غیر رسمی جدید از لباس اول بارسلونا برای فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ که از سوی نایک عرضه خواهد شد منتشر شد. پیراهن جدید در محدوده بدنه با ترکیب نیم آبی و نیم قرمز همراه با جزئیات سرمه ای در قالب یقه، نوار لبه آستین و نوار پهلو ارائه شده است. هر آستین به … ادامه مطلب لباس بارسلونا ۲۰۲۵-۲۰۲۴ (تصاویر جدید)

شاید شما دوست داشته باشید

اشتراک در
اطلاع از
9 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برداشت من اینکه عاشق تیم کیتزم

خدا کنه تو ایران هم یه برند خوب بیاد بالا

نایک بیاد این آل‌اشپورت رو بخره و بگه دیگه نمیزارم ایران باهاش قرارداد ببنده. خیلی خوب میشه.

👌😉

چشم داداش امر دیگه ای نداری؟
میخای یه کیک نوشابه هم بگیرن واسه تو شخصا؟

فکر کنم ایشون طرفدار آلشپورته 😁

چی میگی دعوا داری ؟؟

ماجرای جابولانی چطور به نفع ادیدای شد؟
اون موقع که همه اعتراض میکردن توپش بده که.