مفتضحانه ترین وضعیت لباس در تاریخ فوتبال ایران

توسط

تیم کیتز – در سال ۲۰۱۵ به سر می بریم و صنعت پوشاک ورزشی در جهان آنقدر توسعه پیدا کرده که درآمد برخی برندهای مطرح این عرصه با صنعت پتروشیمی قابل مقایسه است. دقت به جزئیات طرح ها، ثبات نمادهای باشگاه ها و کمپانی تولید کننده و پشتیبانی قدرتمند باعث ایجاد ارزش و اعتبار برای برند و همچنین حفظ شان باشگاه حمایت شونده شده است.

بزرگترین تولید کننده های پوشاک ورزشی دنیا در راستای قراردادی که با باشگاههای معتبر و حتی نامعتبر!(باشگاههای کم طرفدار) منعقد می کنند متعهد می شوند که کلیه نیاز پوشاک باشگاه یا به طور مشخص یک تیم صرف را در طول زمان قرارداد تامین کنند و حتی در کنار آن مبلغ قابل توجه ای نیز به باشگاه پرداخت می نمایند، در مقابل باشگاه و مستخدمین آن اعم از بازیکن، سرمربی، تدارکات و پزشک تیم و هر فردی که در کادر آن تیم حضور دارد موظف هستند که در جریان مسابقات و تمرینات آماده سازی تنها از پوشاک برند مربوط استفاده نمایند.

از آنجایی که تمامی نفرات تحت قرارداد با باشگاه از جمله سرمربی در استخدام باشگاه می باشند و باشگاه هم طرف قرارداد کمپانی است بنابراین همه اعضای تیم از جمله سرمربی موظف به استفاده از پوشاکی که باشگاه فراهم می کند هستند. اینها تنها بخش کوچکی از اصول و قواعد مربوط به اسپانسرینگ پوشاک ورزشی در دنیا است، اصولی که قدرت و صحت انجام آن منجر به ایجاد نمای زیبای بصری در پوشش تیم ها و رشد و توسعه بازار برندهای تابع اصول شده است.

موارد فوق مقدمه ای بود برای پرداختن به وضعیت پوشاک تیم های ورزشی در ایران تا با مقایسه این قواعد با وضع فعلی این صنعت در ایران بیشتر به حال و روز آن پی ببریم.

بحث امروز ما به طور مشخص به تیم های فوتبال می پردازد، فوتبالی که آن را به پرسپولیس و استقلالش می شناسیم. پس از سالهای کابوس واری که تیم ها در طول  فصل از چندین طرح و با رنگ بندی های مختلف استفاده می کردند و در برخی موارد با تغییر اسپانسر پوشاک از قراردادهای چند هفته ای و حتی یک هفته ای هم رونمایی کردند، در دو سال اخیر شاهد ثبات بیشتری در این زمینه بودیم گرچه موارد ناقض هم کم نبود.

حتی در موردی  شاهد بودیم که تیمی در نیمه اول مسابقه از پوشاک یک برند و در نیمه دوم از پوشاک برند دیگر استفاده کرد. در طول فصل اخیر(۹۳-۹۴) شاهد بهبود وضیت یکپارچگی پوشاک تیم ها بودیم تا اینکه باشگاه پرسپولیس به عنوان یکی از دو تیم پر طرفدار و مورد توجه ایران در سایه نابسامانی های مدیریتی شگفتی بزرگی آفرید که شاید قابل رقابت با ناهنجاری های پوشاک در تاریخ فوتبال باشد!

در بده بستان های مدیران یکی دو روزه باشگاه در فصل اخیر که هرکدام افراد گروه خود را بر سر کار نهادند یکی در این میان از تامین کننده پوشاک قبلی خوشش نیامد و پای برند مورد علاقه خود را به باشگاه باز کرد. این اتفاق از همان ابتدا آنقدر با بی نظمی همراه بود که بازیکنان و کادر باشگاه را دچار سردرگمی کرد به طوری که ظاهرا در بین پوشاک رسیده فکری برای فصل سرد نشده بود و بازیکنان در تمرینات و همچنین در مراسم شروع مسابقات و روی نیمکت از لباس گرم برند قبلی استفاده می کردند.

از شواهد اینطور بر می آمد که برند جدید فقط قول تامین پیراهن و شورت مسابقات تیم را داده و فرض را بر این گرفته که اینجا کشوری گرمسیری است و همچنین تیم ها بدون تمرین مسابقه می دهند! در میان این نواقص آشکار بود که مشخص نشد به چه دلیل پرسپولیس در سفر به ازبکستان برای دیدار با بنیادکار دوباره به سراغ برند قبلی رفت و جالب اینکه برند قبلی بازگشت مجللی را ترتیب داده بود طوری که به نظر می آمد پیش بینی همه چیز از جمله هوای سرد و تمرین و مراسم پیش از بازی را کرده است و با اینکه اقدام به استفاده از طرح و برند غیر اقدام غیر حرفه ای محسوب می شود ولی این یکپارچگی در پوشش تیم برای بیننده بسیار دلنشین بود.

در این گیر و دار خبری منتشر شد که مکرون پرسپولیس را در صورت استفاده از برند آل اشپورت تهدید به دریافت غرامت کرده است. اقدام شگفت انگیز بعدی پوشاندن لوگو و نوشته uhlsport به وسیله چسب بود تا اسباب تمسخر فراهم شود.

این مسابقه هم گذشت و کسی خم به ابرو نیاورد تا بازی پرسپولیس با لخویا در قطر و سایپا در کرج که پرسپولیس مجبور به استفاده از پیراهن دوم خود بود، پیراهنی که از قبل مشخص بود که یکدست سفید است و البته به نظر لباسی که در بازی لخویا استفاده شده بود در دیدار سایپا نیز استفاده شد چون در مسابقات لیگ نیازی به درج شماره جلوی پیراهن و نام بازیکن پشت پیراهن نیست و همچنین لوگوی مکرون روی کول ها هم پوشانده شده بود. این موارد از الزامات AFC در مسابقات آسیایی است.

با ورود بازیکنان به زمین و شروع بازی همه چیز طبیعی جلوه می کرد تا جایی که با دقت به شورت بازیکنان علیرغم تطابق رنگ متوجه دوخت و طرح نا متجانس با پیراهن آنها شدیم و به مدد عکس ها متوجه خلق یک شگفتی دیگر از سوی پرتماشاگرترین تیم آسیا شدیم. بله شورت ها از برند uhlsport و پیراهن ها از برند macron! البته سعی شده بود با احتیاط زیادی لوگوی uhlsport پوشانده شود تا کسی متوجه ماجرا نشود و از همه مهمتر macron طلب غرامت نکند!

شاید شما دوست داشته باشید

اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها