هشتگ باید همشو ببینی!

توسط

تیم کیتز – در روزهای گذشته تصویری از لباس تیم های پرسپولیس و استقلال برای دربی ۸۹ شهر تهران منتشر شده که واکنش هایی را از سوی هواداران دو تیم به دنبال داشته است.

لباس دو تیم از نظر طرح بدون تغییر و یکسان با دیگر بازی ها است اما یک تبلیغ به قسمت جلوی پیراهن و یک تبلیغ در دو بخش به روی شورت افزوده شده است. تبلیغ پایین شماره پشت پیراهن نیز تغییر کرده و به عبارات انگلیسی رمز آلودی تبدیل شده است!

از آنجایی که برندها و صاحبان تبلیغ در کشور ما اساسا از انتقال مفاهیم به وسیله لوگو و نشانه های اختصاری عاجز هستند، در روی لباس دو تیم بزرگ پایتخت با انبوهی از حروف و نوشته مواجه هستیم که همزمان با اینکه طرح و شخصیت لباس را مخدوش می کنند متهم به سوء استفاده از نگاه بیننده نیز هستند.

تبلیغ Snapp! آن هم با رنگ سازمانی جدیدش یکی از کج سلیقگی های محض بوده است چرا که هر قدر روی رنگ آبی پیراهن استقلال خوانایی کافی را دارد، در پیراهن پرسپولیس مغلوب قرمز زمینه شده است.

از طرفی این تبلیغ تعداد رنگ های موجود در لباس را افزایش داده و تقریبا نمی توان هیچگونه ارتباط معناداری بین سبز فسفری اسنپ و زرد و آبی ایرانسل در کنار نوشته های سفید پیدا کرد. شورت هم که داستان جداگانه خود را دارد و آن شکلک با سبیل مشکی و موی قرمز و زرد رنگ های تازه ای را به کلکسیون رنگ های موجود در لباس دو تیم اضافه کرده است.

یکی دیگر از نکات قابل تامل در مورد لباس استقلال و پرسپولیس آماده سازی اشتراکات تقریبا ۱۰۰ درصدی تامین و آماده سازی آنها است چرا که علاوه بر برند مشترک، دو تیم از اسپانسرهای تبلیغاتی عینا مشابه بهره می برند و جالب تر اینکه مشخصا آماده سازی تبلیغات هم در یک مرکز صورت می گیرد که همه اینها موجب از بین رفتن فضای رقابتی و وارد شدن لطمه به شخصیت و هویت مستقل هر یک از دو تیم می شود.

البته موارد مشابه و حتی شدیدتر تبلیغات در برخی کشورها وجود دارد که فرضیه های فوق برای آنها نیز صادق است، اما بهتر است در اینگونه موارد کشورهای پیشرو و قوانینی که به حفظ زیبایی لباس و احترام مخاطب کمک می کنند را الگو قرار دهیم و به نوعی از فوتبال در هر جای جهان نکات مثبت اش را برای بهبود مواد بصری فوتبال کشورمان برداشت کنیم.

لطفا نظر خود را درباره نحوه چیدمان و رنگ بندی تبلیغات لباس دو تیم بیان نمایید.

شاید شما دوست داشته باشید

اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها