اسپانسرهای تخمه ای و پشمکی!

توسط

تیم کیتز – پیامدهای همزمان کرونا و نابسامانی های اقتصادی امروز بیش از همیشه موجب تنزل سطح و جایگاه فوتبال ایران و از سوی دیگر مایه ترفیع رتبه تنقلات و سبقت آنها از صنایع بزرگ برای حضور در عرصه تبلیغات فوتبال شده است.

در حال تماشای مسابقه دربی، پر بیننده ترین بازی لیگ(احتمالا پر بیننده ترین رویداد تلویزیون) هستید که متوجه می شوید تبلیغ شرکت تخمه روی پیراهن دو تیم بزرگ پایتخت چاپ شده است. آن طرف تر روی تابلوهای تبلیغاتی گوشه زمین تبلیغ شرکت پشمک سازی چشمک می زند و در همین حال یک ۲۰۶ از روی پشمک عبور می کند و شرکت در پیامی تاکید می کند که این جایزه فقط مختص پشمک های قلبی است!

زمانی باشگاه های بزرگ ما به کمتر از سامسونگ و ال جی رضایت نمی دادند، سطح اسپانسرها تا چند سال قبل حتی تا آئودی و اُپل هم پیش رفته بود، اما به مرور شرایط اقتصادی کشور عملا امکان حضور اسپانسرهای قوی و حتی ضعیف خارجی را سلب کرد.

طی سالیان اخیر اپراتورهای تلفن همراه عمده فضاهای تبلیغاتی از جمله لباس، برنامه های تلویزیونی و تابلوهای تبلیغاتی دور زمین را قبضه کردند، صنفی که در اغلب نقاط دنیا به دلیل فراگیری زیاد همواره از قدرت کافی برای حضور در رویدادهای تبلیغاتی برخوردار است.

از طرفی اپراتورهای موبایل به دلیل قرار گرفتن در بین کسب و کارهای خدماتی تاثیر کمتری از شرایط اقتصادی و محدودیت های بیرونی می پذیرند، همین پشتوانه قوی باعث ایجاد آلودگی بصری شدید در لباس ها و فضای محیطی فوتبال ایران طی سال های اخیر از سوی اپراتورها شد.

این حجم افسار گسیخته از تبلیغات موجب ایجاد دید منفی نسبت به محتوای آنها شد به گونه ای که نحوه عملکرد اپراتورها در تبلیغات همواره مورد مزمت طرفداران فوتبال قرار می گرفت.

به دنبال وضع محدودیت های ناشی از ویروس کرونا فضای مجازی به زمین رقابت جدید و پر بازده این دوران تبدیل شد و به تبع آن شاهد حضور هدفمند شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، اپلیکیشن ها و سایر فعالیت های مرتبط با اینترنت به عنوان بازیگران جدید عرصه تبلیغات ورزشی بودیم.

اما در کنار شرکت های خدمات اینترنتی، کسب و کارهای دیگری وارد دوران رونق و بازدهی شدند، “تنقلات و خوراکی”. اعمال محدودیت های کرونایی و به دنبال آن رواج دورکاری و افزایش بیکاری ناشی از بحران های اقتصادی منجر به خانه نشینی بخش اعظمی از جامعه شد و از این رو میل به تماشای محتواهای اینترنتی و تلویزیونی اعم از فیلم، سریال و رویدادهای ورزشی را افزایش داده است. به تبع آن مصرف تنقلات رو به فزونی گذاشته و صنایع مرتبط با آن را از حیث گردش مالی و رونق تجارت بالاتر از صنایع عظیم کشور قرار داده است.

فارغ از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه که در این بحث جایگاهی ندارد، این سیر اگر به درستی از سوی مسئولان ورزش و اقتصاد مدیریت و هدایت نشود به تهدیدی جدی برای آینده فوتبال ایران تبدیل خواهد شد، جایی که با حمایت تخمه و پشمک باید مقابل تیم های میلیون دلاری خارجی رقابتی نابرابر و به مراتب سخت تر از امروز داشته باشیم.

شاید شما دوست داشته باشید

۹ دیدگاه
  1. رضا 2
    پاسخ

    سلام تیم کیتز، غیر از لیگ ایران، لیگ دیگه ای سراغ دارید که اسامی بازیکنان رو پشت پیراهن نمینویسن؟
    یه مطلبی در مورد این بزارید بلکه باشگاه ها به خودشون بیاد یه کم آبرو بدن به این لیگ آماتور، مرسی

    • مانی پرسپولیسی
      پاسخ

      بودنش که هست
      مثل لیگ روسیه
      ولی بودن اسم پشت پیراهن باعث میشه نشه تبلیغات زد
      و تیم های ایرانی وضع خوبی ندارن نیاز دارن به پول و واسه پول باید تبلیغ کنن
      تبلیغ بیشتر هم یعنی پول بیشتر

      • وحید
        پاسخ

        لیگ روسیه هم اسما رو مینویسه البته به روسی

  2. نوید
    پاسخ

    چقد پست عالی بود ولی
    تیم کیتز تیترت فوق العاده بود دمت گرم واقعا خخخخخخخخخخخ

  3. امیر
    پاسخ

    اگر من کاره ای بودم مثل afc مقرر میکردم که باید اسم بازیکنا پشت پیراهن ها نوشته بشه و تبلیغات هم محدود بشه و فقط جلوی پیراهن اونم به شکل آبرومندانه چاپ شه
    متاسفانه اینجا ایرانه! و در فوتبال بویی از استانداردسازی نبرده حجم زیاد تبلیغات کنار زمین تو ورزشگاه ها موجب آبروریزی شده و اینکه داخل اروپا تویوتا، هیوندا،آدیداس، آئودی و… رو دور زمین تبلیغ میکنن اینجا برنج و تن ماهی کنار زمین تبلیغ میشه
    بج هایی که روی آستین تیم های لیگ برتری زده میشه هیچ شباهتی با بقیه تیم ها نداره و سایزبندی و شکلشون خیلی متفاوته یکی نیس بگه آخه لامصبا این همه تبلیغ رو چرا میزنین رو تی‌شرتا و فوتبال مارو زیر سوال میبرید.
    بیاید منطقی باشیم لیگ ما لیگ کاملا غیر استاندارده و من بعید میدونم تااااا ۲۰ سال دیگه هم این مشکلات برطرف بشه.

    • امیر
      پاسخ

      و اینکه چرا سود تابلو تبلیغاتی های زیادی که در ورزشگاه آزادی هست تو جیب باشگاه ها نمیره که بیان تبلیغات زیاد بزنن رو پیراهنا

  4. مانی پرسپولیسی
    پاسخ

    اون موقع لباس ها بد بوده اسپانسر ها خوب
    الان طراحی نسبتا خوبه اسپانسر بد

  5. امیر
    پاسخ

    پس کو ستاره های استقلال؟🤣

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.