لوگوی بزرگ فدراسیون روی لباس استقلال؛ محو اما واضح!

توسط

تیم کیتز – لباس استقلال در دربی نود و هفتم تهران مقابل پرسپولیس از هفته هشتم لیگ برتر با یک نکته قابل توجه همراه بود.

هر چند لباس استقلالی ها در این مسابقه از نظر طرح و ترکیب رنگ تغییری نسبت به بازی های قبل نداشت، اما به طور مشخص پارچه استفاده شده برای پیراهن متفاوت از لباس های قبلی بود.

استفاده از پارچه ای که لوگوی فدراسیون به صورت بافت تنفسی روی آن نقش بسته بود نه تنها شلوغی اجزای پیراهن را به حداکثر رسانده بود، بلکه اصلا استفاده از این پارچه برای تیم باشگاهی چندان اقدام منطقی به نظر نمی رسید.

این طرح پارچه اولین بار دوازده سال قبل در لباس تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ استفاده شده بود!!


حالا همان طرح پارچه این بار برای لباس استقلال زیر چاپ رنگ آبی رفته است، پارچه ای که هنوز مشخص نیست مربوط به همان ۵ سال پیش است یا از سفارش های جدید تر بوده است.


لباس دوم استقلال خاطره لباس چند سال پیش پرسپولیس را زنده کرد

(۴ آذر ۱۴۰۰) استقلال در دیدار خارج از خانه هفته ششم مقابل گل گهر برای اولین بار لباس دوم خود را بر تن کرد.

لباس دوم استقلال با همان یقه آدیداسی و طرح مشابه لباس اول و این بار در زمینه سفید ارائه شده است. آنطور که به نظر می رسید همه لباس های استقلال در این سری با آستین بلند تولید شده و همین موضوع باعث شد بازیکنانی که تمایل به پوشیدن پیراهن آستین بلند نداشتند شخصا اقدام به کوتاه کردن آستین با قیچی کنند.

در بین بازیکنان استقلال آستین پیراهن وریا غفوری نسبت به بقیه به شکل بهتری کوتاه شده بود، در عین حال تعداد دیگری از بازیکنان بعد از برش آستین یا به صورت رها و یا به وسیله گره و چسب آن را در زیر بغل مهار کرده بودند تا حین مسابقه به دلیل حرکت حس ناخوشایندی ایجاد نکند.

مشابه این اتفاق چند فصل پیش زمانی که پرسپولیس با لی نینگ قراداد داشت رخ داد با این تفاوت که آن زمان لباس ها وارداتی بود و سفارش و جایگزینی لباس جدید زمانبر بود، اما الان که لباس ها در ایران دوخته می شود اعمال تغییر و تولید نسخه دلخواه به مراتب ساده تر خواهد بود.

روی تصویر کلیک کنید

حمله از چهار جهت جغرافیایی با سبز فسفری!

(۹ آبان ۱۴۰۰) در هفته سوم لیگ برتر ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شاهد یک تغییر چشمگیر در لباس استقلال بودیم، تغییری که باعث شد حتی ایرادات وارد به طرح لباس آبی پوشان از دید خارج شود.

این تغییر نه در طرح بلکه در حجم، تعداد و رنگ تبلیغات روی پیراهن بود، به گونه ای که از هر سو به لباس می نگریستیم این تغییر جلب توجه می کرد. لباس استقلال که در دو هفته ابتدایی به مراتب هم از نظر ابعاد و چیدمان اسپانسر و هم رنگبندی با اصلاح شماره ها قابل قبول و منطقی تر به نظر می رسید و در حالی که همان دو تبلیغ کوچک جلوی شانه ها هم آن را از چارچوب قانون خارج کرده بود، در هفته سوم با اضافه شدن نوشته بزرگ و یک شکل سبز فسفری به جلو و پشت پیراهن و آستین چپ و راست کاملا ظاهری غیر قابل هضم پیدا کرده بود.

با توجه به ورود همزمان اسپانسر مورد اشاره به دو باشگاه بزرگ پایتخت پیش بینی می شود شاهد اتفاق مشابه در لباس پرسپولیس هم باشیم که در اینصورت باید فکری به حال مدیریت فضاهای تبلیغاتی موجود کرد تا پیش از اینکه لباس این دو تیم با عبارات بدقواره و رنگارنگ بلعیده شود.

در بند ۱۰ ماده ۲۷ آئین نامه لیگ (متن کامل ماده ۲۷ را اینجا بخوانید) تنها دو فضای ۲۰۰ سانتیمتر مربعی(مثلا ۲۰ در ۱۰ سانتیمتر) برای تبلیغ روی پیراهن مجاز شناخته شده که یکی در قسمت جلو و دیگری در پشت پیراهن پایین شماره است، قانونی که چه از نظر تعداد و چه از نظر ابعاد از سوی تعدادی از تیم ها نادیده گرفته شده و از حق نگذریم از سوی تعداد قابل توجه دیگری رعایت شده است که شاید عمده دلیل آن این باشد که تنور لیگ داغ نشده و اسپانسرها هنوز انگیزه ورود به مسابقات را پیدا نکرده اند!

همانطور که در زمان انتشار مطلب مربوط به قوانین لباس لیگ اشاره کردیم مشخص نیست ضمانت اجرایی بندهای موجود در ماده مربوطه چیست و چه جرایمی برای تخطی از هر یک وضع شده است و آیا بازدارنده خواهد بود یا خیر.

تصور کنید باشگاه به عنوان مثال با پیشنهاد ۱۰ میلیاردی برای نمایش تبلیغ اسپانسر مواجه شود و سازمان لیگ جریمه نمایش تبلیغ اضافه را ۵۰۰ میلیون یا حتی ۲ میلیارد تعیین کرده باشد. واضح است که باشگاه ترجیح می دهد قرارداد را ببندد و جریمه را هم روی چشم بگذارد! شاید در این وضعیت قانونگذار هم نفع خود را در عدم رعایت قانون از سوی باشگاه ها ببیند و از این قانون گریزی ها به جهت آورده مالی که برای آن سازمان دارد استقبال هم بکند!

اینها را بگذارید کنار کارزاری که برای راضی کردن مدیران لیگ برتر انگلیس به راه افتاد و باشگاه ها با چه مصیبتی توانستند رضایت تصمیم گیران آن لیگ برای درج یک تبلیغ کوچک بر روی فقط یک آستین را جلب کنند.

اینکه باشگاه ها برای تامین هزینه های خود نیازمند بهره برداری از فضاهای تبلیغاتی روی پیراهن هستند یک حق واضح و مورد تایید است اما تا زمانی که تعداد و ابعاد معقولی برای اسپانسرها تعیین و تصویب نشود و قانونگذار از آن پشتیبانی نکند نمی توان انتظار داشت که شان باشگاه و بازیکن به عنوان ابزار نمایش دهنده تبلیغات، و هوادار و بیننده به عنوان مخاطب رویداد و تبلیغ به شکل مطلوبی حفظ شود.

لباس استقلال ۱۴۰۱-۱۴۰۰؛ باطن ایتالیایی!

(۵ آبان ۱۴۰۰) استقلال در هفته های آغازین لیگ برتر ۱۴۰۱-۱۴۰۰ لباسی را بر تن می کند که بیشترین شباهت را به لباس تیم ملی ایتالیا دارد.

پیراهن جدید استقلال در زمینه به رنگ آبی همراه با جزئیات سرمه ای است، ترکیب این پیراهن با شورت سرمه ای و جوراب آبی لباس تیم ملی ایتالیا را در ذهن تداعی می کند.

اما موردی که این شباهت را به اوج رسانده پترن گرافیکی زمینه است که از نظر ساختاری بسیار شبیه به طرح لباس ایتالیا است. در دل این ساختار لوزی لوزی نقوش بته جقه جایگزین المان های معماری رنسانس شده است.

(۲۷ مهر ۱۴۰۰) لباس استقلال برای بازی هفته اول لیگ برتر در نشست هماهنگی این مسابقه به نمایش در آمد.

 

فرهاد مجیدی سرمربی استقلال یک ماه پیش در تمرین تیم پیراهنی با طرح مشابه لباسی که امروز معرفی شد بر تن کرده بود که پیش بینی می شود لباس دوم استقلال در فصل جدید باشد.

شاید شما دوست داشته باشید

۱۶ دیدگاه
  1. عرشیا
    پاسخ

    تیم کیتز ازت خواهش داریم مسابقه بزار

  2. Parsa
    پاسخ

    از طرح بته جقه به بدترین شکل ممکن استفاده شده. واقعا استفاده از یه طرح کاشی یا فرش ایرانی انقدر سخته که بیایم بته جقه رو بچپونیم تو چند تا لوزی بزاریم توی یه طرح غیر ایرانی. توی لیگ ایران واقعا تبلیغات روی شونه ها آزاردهنده است.

  3. متین
    پاسخ

    امیدوارم شرت سرمه ای بمونه چون خیلی با لباس قشنگ میشه

  4. حسن لایی خور
    پاسخ

    این همه طرح ارسال شد برای باشگاه پس چرا اینو تولید کردن 😶😐

  5. متین
    پاسخ

    *شورت

  6. mobin
    پاسخ

    شورت سرمه ای قشنگه اما کاش طرح پیراهن رو از روی ایتالیا کپی نمی کردن

  7. mobin
    پاسخ

    به نظرم اگه رنگ اسپانسر با رنگ شماره ها یکی بود جالب تر می‌شد

    • کوروش ارکیان
      پاسخ

      من خودم پرسپولیس هستم اما امسال استقلال بهتر عمل کرد در همه مساعل اما بنظرم همیشه استقلال بلده کپی کنه از پرسپولیس و فولاد یاد بگیرین و به نظرم فولاد بهترین لباس اماس رو داره فوق الادست

  8. کوروش ارکیان
    پاسخ

    تیم کیتز چرا استقلال پرسپولیس از برند های بزرگ استفاده نیمکنن مثل پوما کپا کلمه

    • تیم کیتز
      پاسخ

      موارد متعددی دخیل هستند از جمله محدودیت های خارجی و قوانین وضع شده داخلی، کپی رایت، زیرساخت های عرضه محصول و …

      • ارتش سرخ
        پاسخ

        هزینش هم خیلی مهمه

  9. KOROSH ARKIAN
    پاسخ

    ممنون

  10. ehsan.co
    پاسخ

    نحوه قرارگیری طرح‌های بته‌جقه کنار هم، تداعی کننده طرح برج حوت (ماه اسفند) هست.
    ((دو ماهی کنار هم))

  11. mobin
    پاسخ

    با اینکه استقلالیم اما واقعا امیدوارم باشگاه به خاطر این خطا جریمه بشه تا دیگه تکرار نشه چون واقعاً تبلیغات از حد و مرز خودش خارج شده و اینکه خیلی رنگ و وارنگ شده لباس ؛ پیراهن آبی – شورت سرمه ای – اسپانسر همراه اول سفید – اسپانسر اوانو سبز – شماره بازیکنان طلایی ؛ آخه آدم نمی دونه استقلاله یا رنگین کمان 😐

  12. امیر
    پاسخ

    درود به نویسنده این مطلب
    خیلی خوب و زیبا نوشتید !

  13. قاسم
    پاسخ

    چند وقت پیش که اون آئین نامه سازمان لیگ منتشر شد، خوشحال شدیم که دیگه از شر تبلیغات بزرگ و شلوغ و آزاردهنده لباس ها راحت شدیم اما با شروع بازی استقلال و تراکتور و روشن شدن چشممون به این اسپانسر بدرنگ و آزاردهنده فهمیدیم که آش همون آشه و کاسه همون کاسه!
    متاسفانه توی ایران اسپانسرها فکر میکنن هرچقدر که اندازه تبلیغاتشون بزرگتر و رنگش جیغ تر باشه براشون بهتره و اصلا درک درستی از مفهوم برند ندارن. درواقع برند یعنی حسی که مخاطب نسبت به اون محصول یا مجموعه داره و این مدل تبلیغات قطعا حس خوبی توی مخاطب به همراه نداره.
    امیدوارم بالاخره یه روزی به درک درستی از این قضیه برسن و چهار تا لباس استاندارد توی لیگمون بتونیم ببینیم… امیدوارم

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.