دربی و اَفتِر دربی؛ لباس استقلال تغییر کرد؟

توسط

تیم کیتز – استقلال در بازی مقابل پیکان از هفته بیست و چهارم لیگ برتر مجددا از لباسی که برای دربی معرفی شده بود استفاده کرد.

لباس استقلال برای دربی ۹۸ که به دلیل شباهت طرح زمینه آن به لباس دوم منچستریونایتد با نقدهایی همراه بود در یک مسابقه دیگر نیز بر تن آبی پوشان نشست. هنوز مشخص نیست که این تصمیم برای صرفه جویی در هزینه ها گرفته شده یا اینکه استقلالی ها قرار است در ادامه فصل از همین لباس استفاده کنند، برای مشخص شدن پاسخ این سوال باید منتظر هفته های آتی ماند.

پیش از این پرسپولیس نیز در اقدامی مشابه و با وقفه چند هفته ای از هفته هجدهم لباسی که برای دربی دور رفت معرفی شده بود را به عنوان لباس اصلی مورد استفاده قرار داد.


لباس استقلال برای دربی ۹۸؛ روح شیاطین سرخ در لباس آبی ها

(۲۶ اسفند ۱۴۰۰) لباس استقلال برای دربی نود و هشتم تهران در دور برگشت لیگ برتر ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مقابل پرسپولیس که توسط مجید تامین می شود رونمایی شد.

پیراهن استقلال برای دربی در زمینه با یک گرافیک انتزاعی سرمه ای و آبی که در واقع همان طرح لباس سوم منچستر یونایتد در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ است(!) ارائه شده است. پشت پیراهن یکدست آبی است.

*اسپانسر متفاوت خواهد بود.

تکمیلی: پترن گرافیکی پیراهن در نسخه نهایی لباس استقلال که مقابل پرسپولیس مورد استفاده قرار گرفت به صورت محو و نزدیک به زمینه بود. این پترن مشخصا از لباس سوم منچستر کپی شده هر چند سبک اجرا و درصد وضوح این دو با هم متفاوت است. انگیزه استفاده از این طرح در لباس استقلال مشخص نیست.

همچنین با تغییر اسپانسر دوم جلوی پیراهن رنگ سبز فسفری نیز از لباس حذف شد و جزئیات تماما به رنگ سفید در آمدند. پایین تنه لباس استقلال در مسابقه دربی همانند بازی های قبلی متشکل از شورت سرمه ای و جوراب آبی بود.




اصلی، بدون لوگوی فدراسیون و با یک نکته ریز

(۲۴ آذر ۱۴۰۰) استقلال در بازی هفته دهم لیگ برتر مقابل سپاهان بار دیگر به لباس قبلی خود بازگشت.

استقلالی ها که در بازی هفته نهم مقابل پیکان با لباسی عجیب به میدان رفته بودند در هفته دهم مجددا به لباس های نسخه اصلی بازگشتند، در حالی که دیگر خبری از لوگوی فدراسیون فوتبال هم در دل پارچه نبود.

نکته قابل ذکر دیگر به رنگ لوگوی مجید روی جوراب ها مربوط می شد که در اغلب بازیکنان به رنگ طلایی و در چند مورد سفید بود. استقلال سه بار در هفته های اول، هشتم و دهم از جوراب های با لوگوی طلایی استفاده کرده که در همه این موارد جوراب امیرحسین حسین زاده با سایر بازیکنان متفاوت بوده و در بازی مقابل سپاهان عارف آقاسی هم به آن اضافه شد.




اتفاق عجیب؛ استقلال از کپی لباس خودش استفاده کرد!

(۱۹ آذر ۱۴۰۰) استقلالی ها در دیدار مقابل پیکان پیراهن هایی را بر تن کردند که توسط مجید تولید نشده بود.

فونت شماره ها، سبک یقه، نوع دوخت و برش، بافت درشت تر پترن گرافیکی زمینه نسبت به نسخه فصل گذشته، حذف نوار پهلو و شباهت لوگوهای گلدوزی شده استقلال به یک نسخه از پیراهن های هواداری زیرزمینی موجود در بازار همگی باعث شد تا متوجه شویم شرایط غیر طبیعی است و یک جای کار می لنگد.

ظاهرا مجید بعد از دربی یک سری لباس سفید با طرح فصل جدید را در اختیار باشگاه گذاشته که از قضا از همان پارچه ای که در لباس دربی استقلال به کار رفته بود در آن استفاده شده است، پارچه ای که لوگوی فدراسیون فوتبال ایران در ابعاد بزرگ به صورت بافت تنفسی در دل آن نقش بسته است.

به نظر می رسد مسئولان باشگاه برای جلوگیری از بازخوردهای منفی احتمالی(به دلیل وجود لوگوی فدراسیون) از این لباس ها استفاده نکرده اند. اما موضوع وقتی عجیب تر شد که یک پیراهن در قواره پیراهن های هواداری بازاری از طرف باشگاه جایگزین پیراهن اصلی شد، حال اینکه شورت و جوراب ها مشخصا متعلق به مجید بود.

اینکه پیراهن های بازی با پیکان از چه طریقی تامین شده هنوز مشخص نیست، اما باید دید چه فرد تصمیم گیری در باشگاه پیراهن دربی و نسخه سفید آن را تایید کرده که اکنون به خاطر کنار گذاشتن آن لباس ها، تیم در ورطه پوشیدن پیراهن هایی در سطح هواداری بازاری گرفتار آمده است.




یک لباس و این همه تناقض

(۱۸ آذر ۱۴۰۰) استقلال در دیدار هفته نهم لیگ برتر ۰۱-۱۴۰۰ مقابل پیکان با لباس دوم خود به میدان رفت، لباسی که مملو از ناهماهنگی بود.

مورد اول مربوط به اصل لباس است که در کلیت شبیه به لباس دوم فصل گذشته استقلال بود و جزئیات آن از جمله پترن محو زمینه با لباس فصل قبل تفاوت داشت. علیرغم اینکه بازیکنان استقلال در بازی هفته ششم مقابل گل گهر لباس دوم فصل جدید را به تن داشتند، برای بازی با پیکان این لباس جایگزین شد.

نکته بعدی عدم وجود لوگوی مجید روی لباس نیمی از بازیکنان بود، حال اینکه آن تعدادی هم که لوگو داشتند در اندازه بسیار کوچک و غیر معمول بود. ورژن اصلی این لباس در فصل گذشته بدون لوگوی تامین کننده بود که در این مسابقه تلاش شده بود لوگوی مجید به آن اضافه شود اما به شکل ناقصی اجرا شد و ظاهر بدتری به لباس تیم داد.

تناقضات لباس استقلال در این مسابقه به همین جا ختم نشد و مورد بعدی مربوط به فونت شماره پیراهن بود، فونت بسیار قدیمی متعلق به بارسلونا که طی سال های بعد از استفاده بارسلونا به کرات در لباس تیم های ایرانی استفاده شد. یکی از تیم هایی که بی خیال آن نمی شد سپاهان بود که البته آنها هم از فصل گذشته استفاده از این فونت را متوقف کردند.

در کنار این، تفاوت فونت استفاده شده برای شماره روی شورت با پیراهن هم توی ذوق می زد تا در مجموع شاهد یکی از معیوب ترین لباس های لیگ تا اینجای فصل باشیم.




لوگوی بزرگ فدراسیون روی لباس استقلال؛ محو اما واضح!

(۱۳ آذر ۱۴۰۰) لباس استقلال در دربی نود و هفتم تهران مقابل پرسپولیس از هفته هشتم لیگ برتر با یک نکته قابل توجه همراه بود.

هر چند لباس استقلالی ها در این مسابقه از نظر طرح و ترکیب رنگ تغییری نسبت به بازی های قبل نداشت، اما به طور مشخص پارچه استفاده شده برای پیراهن متفاوت از لباس های قبلی بود.

استفاده از پارچه ای که لوگوی فدراسیون به صورت بافت تنفسی روی آن نقش بسته بود نه تنها شلوغی اجزای پیراهن را به حداکثر رسانده بود، بلکه اصلا استفاده از این پارچه برای تیم باشگاهی چندان اقدام منطقی به نظر نمی رسید.

این طرح پارچه اولین بار دوازده سال قبل در لباس تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ استفاده شده بود!!


حالا همان طرح پارچه این بار برای لباس استقلال زیر چاپ رنگ آبی رفته است، پارچه ای که هنوز مشخص نیست مربوط به همان ۵ سال پیش است یا از سفارش های جدید تر بوده است.


لباس دوم استقلال خاطره لباس چند سال پیش پرسپولیس را زنده کرد

(۴ آذر ۱۴۰۰) استقلال در دیدار خارج از خانه هفته ششم مقابل گل گهر برای اولین بار لباس دوم خود را بر تن کرد.

لباس دوم استقلال با همان یقه آدیداسی و طرح مشابه لباس اول و این بار در زمینه سفید ارائه شده است. آنطور که به نظر می رسید همه لباس های استقلال در این سری با آستین بلند تولید شده و همین موضوع باعث شد بازیکنانی که تمایل به پوشیدن پیراهن آستین بلند نداشتند شخصا اقدام به کوتاه کردن آستین با قیچی کنند.

در بین بازیکنان استقلال آستین پیراهن وریا غفوری نسبت به بقیه به شکل بهتری کوتاه شده بود، در عین حال تعداد دیگری از بازیکنان بعد از برش آستین یا به صورت رها و یا به وسیله گره و چسب آن را در زیر بغل مهار کرده بودند تا حین مسابقه به دلیل حرکت حس ناخوشایندی ایجاد نکند.

مشابه این اتفاق چند فصل پیش زمانی که پرسپولیس با لی نینگ قراداد داشت رخ داد با این تفاوت که آن زمان لباس ها وارداتی بود و سفارش و جایگزینی لباس جدید زمانبر بود، اما الان که لباس ها در ایران دوخته می شود اعمال تغییر و تولید نسخه دلخواه به مراتب ساده تر خواهد بود.

روی تصویر کلیک کنید

حمله از چهار جهت جغرافیایی با سبز فسفری!

(۹ آبان ۱۴۰۰) در هفته سوم لیگ برتر ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شاهد یک تغییر چشمگیر در لباس استقلال بودیم، تغییری که باعث شد حتی ایرادات وارد به طرح لباس آبی پوشان از دید خارج شود.

این تغییر نه در طرح بلکه در حجم، تعداد و رنگ تبلیغات روی پیراهن بود، به گونه ای که از هر سو به لباس می نگریستیم این تغییر جلب توجه می کرد. لباس استقلال که در دو هفته ابتدایی به مراتب هم از نظر ابعاد و چیدمان اسپانسر و هم رنگبندی با اصلاح شماره ها قابل قبول و منطقی تر به نظر می رسید و در حالی که همان دو تبلیغ کوچک جلوی شانه ها هم آن را از چارچوب قانون خارج کرده بود، در هفته سوم با اضافه شدن نوشته بزرگ و یک شکل سبز فسفری به جلو و پشت پیراهن و آستین چپ و راست کاملا ظاهری غیر قابل هضم پیدا کرده بود.

با توجه به ورود همزمان اسپانسر مورد اشاره به دو باشگاه بزرگ پایتخت پیش بینی می شود شاهد اتفاق مشابه در لباس پرسپولیس هم باشیم که در اینصورت باید فکری به حال مدیریت فضاهای تبلیغاتی موجود کرد تا پیش از اینکه لباس این دو تیم با عبارات بدقواره و رنگارنگ بلعیده شود.

در بند ۱۰ ماده ۲۷ آئین نامه لیگ (متن کامل ماده ۲۷ را اینجا بخوانید) تنها دو فضای ۲۰۰ سانتیمتر مربعی(مثلا ۲۰ در ۱۰ سانتیمتر) برای تبلیغ روی پیراهن مجاز شناخته شده که یکی در قسمت جلو و دیگری در پشت پیراهن پایین شماره است، قانونی که چه از نظر تعداد و چه از نظر ابعاد از سوی تعدادی از تیم ها نادیده گرفته شده و از حق نگذریم از سوی تعداد قابل توجه دیگری رعایت شده است که شاید عمده دلیل آن این باشد که تنور لیگ داغ نشده و اسپانسرها هنوز انگیزه ورود به مسابقات را پیدا نکرده اند!

همانطور که در زمان انتشار مطلب مربوط به قوانین لباس لیگ اشاره کردیم مشخص نیست ضمانت اجرایی بندهای موجود در ماده مربوطه چیست و چه جرایمی برای تخطی از هر یک وضع شده است و آیا بازدارنده خواهد بود یا خیر.

تصور کنید باشگاه به عنوان مثال با پیشنهاد ۱۰ میلیاردی برای نمایش تبلیغ اسپانسر مواجه شود و سازمان لیگ جریمه نمایش تبلیغ اضافه را ۵۰۰ میلیون یا حتی ۲ میلیارد تعیین کرده باشد. واضح است که باشگاه ترجیح می دهد قرارداد را ببندد و جریمه را هم روی چشم بگذارد! شاید در این وضعیت قانونگذار هم نفع خود را در عدم رعایت قانون از سوی باشگاه ها ببیند و از این قانون گریزی ها به جهت آورده مالی که برای آن سازمان دارد استقبال هم بکند!

اینها را بگذارید کنار کارزاری که برای راضی کردن مدیران لیگ برتر انگلیس به راه افتاد و باشگاه ها با چه مصیبتی توانستند رضایت تصمیم گیران آن لیگ برای درج یک تبلیغ کوچک بر روی فقط یک آستین را جلب کنند.

اینکه باشگاه ها برای تامین هزینه های خود نیازمند بهره برداری از فضاهای تبلیغاتی روی پیراهن هستند یک حق واضح و مورد تایید است اما تا زمانی که تعداد و ابعاد معقولی برای اسپانسرها تعیین و تصویب نشود و قانونگذار از آن پشتیبانی نکند نمی توان انتظار داشت که شان باشگاه و بازیکن به عنوان ابزار نمایش دهنده تبلیغات، و هوادار و بیننده به عنوان مخاطب رویداد و تبلیغ به شکل مطلوبی حفظ شود.

لباس استقلال ۱۴۰۱-۱۴۰۰؛ باطن ایتالیایی!

(۵ آبان ۱۴۰۰) استقلال در هفته های آغازین لیگ برتر ۱۴۰۱-۱۴۰۰ لباسی را بر تن می کند که بیشترین شباهت را به لباس تیم ملی ایتالیا دارد.

پیراهن جدید استقلال در زمینه به رنگ آبی همراه با جزئیات سرمه ای است، ترکیب این پیراهن با شورت سرمه ای و جوراب آبی لباس تیم ملی ایتالیا را در ذهن تداعی می کند.

اما موردی که این شباهت را به اوج رسانده پترن گرافیکی زمینه است که از نظر ساختاری بسیار شبیه به طرح لباس ایتالیا است. در دل این ساختار لوزی لوزی نقوش بته جقه جایگزین المان های معماری رنسانس شده است.

(۲۷ مهر ۱۴۰۰) لباس استقلال برای بازی هفته اول لیگ برتر در نشست هماهنگی این مسابقه به نمایش در آمد.

 

فرهاد مجیدی سرمربی استقلال یک ماه پیش در تمرین تیم پیراهنی با طرح مشابه لباسی که امروز معرفی شد بر تن کرده بود که پیش بینی می شود لباس دوم استقلال در فصل جدید باشد.

شاید شما دوست داشته باشید

۲۳ دیدگاه
  1. عرشیا
    پاسخ

    تیم کیتز ازت خواهش داریم مسابقه بزار

  2. Parsa
    پاسخ

    از طرح بته جقه به بدترین شکل ممکن استفاده شده. واقعا استفاده از یه طرح کاشی یا فرش ایرانی انقدر سخته که بیایم بته جقه رو بچپونیم تو چند تا لوزی بزاریم توی یه طرح غیر ایرانی. توی لیگ ایران واقعا تبلیغات روی شونه ها آزاردهنده است.

  3. متین
    پاسخ

    امیدوارم شرت سرمه ای بمونه چون خیلی با لباس قشنگ میشه

  4. حسن لایی خور
    پاسخ

    این همه طرح ارسال شد برای باشگاه پس چرا اینو تولید کردن 😶😐

  5. متین
    پاسخ

    *شورت

  6. mobin
    پاسخ

    شورت سرمه ای قشنگه اما کاش طرح پیراهن رو از روی ایتالیا کپی نمی کردن

  7. mobin
    پاسخ

    به نظرم اگه رنگ اسپانسر با رنگ شماره ها یکی بود جالب تر می‌شد

    • کوروش ارکیان
      پاسخ

      من خودم پرسپولیس هستم اما امسال استقلال بهتر عمل کرد در همه مساعل اما بنظرم همیشه استقلال بلده کپی کنه از پرسپولیس و فولاد یاد بگیرین و به نظرم فولاد بهترین لباس اماس رو داره فوق الادست

  8. کوروش ارکیان
    پاسخ

    تیم کیتز چرا استقلال پرسپولیس از برند های بزرگ استفاده نیمکنن مثل پوما کپا کلمه

    • تیم کیتز
      پاسخ

      موارد متعددی دخیل هستند از جمله محدودیت های خارجی و قوانین وضع شده داخلی، کپی رایت، زیرساخت های عرضه محصول و …

      • ارتش سرخ
        پاسخ

        هزینش هم خیلی مهمه

  9. KOROSH ARKIAN
    پاسخ

    ممنون

  10. ehsan.co
    پاسخ

    نحوه قرارگیری طرح‌های بته‌جقه کنار هم، تداعی کننده طرح برج حوت (ماه اسفند) هست.
    ((دو ماهی کنار هم))

  11. mobin
    پاسخ

    با اینکه استقلالیم اما واقعا امیدوارم باشگاه به خاطر این خطا جریمه بشه تا دیگه تکرار نشه چون واقعاً تبلیغات از حد و مرز خودش خارج شده و اینکه خیلی رنگ و وارنگ شده لباس ؛ پیراهن آبی – شورت سرمه ای – اسپانسر همراه اول سفید – اسپانسر اوانو سبز – شماره بازیکنان طلایی ؛ آخه آدم نمی دونه استقلاله یا رنگین کمان 😐

  12. امیر
    پاسخ

    درود به نویسنده این مطلب
    خیلی خوب و زیبا نوشتید !

  13. قاسم
    پاسخ

    چند وقت پیش که اون آئین نامه سازمان لیگ منتشر شد، خوشحال شدیم که دیگه از شر تبلیغات بزرگ و شلوغ و آزاردهنده لباس ها راحت شدیم اما با شروع بازی استقلال و تراکتور و روشن شدن چشممون به این اسپانسر بدرنگ و آزاردهنده فهمیدیم که آش همون آشه و کاسه همون کاسه!
    متاسفانه توی ایران اسپانسرها فکر میکنن هرچقدر که اندازه تبلیغاتشون بزرگتر و رنگش جیغ تر باشه براشون بهتره و اصلا درک درستی از مفهوم برند ندارن. درواقع برند یعنی حسی که مخاطب نسبت به اون محصول یا مجموعه داره و این مدل تبلیغات قطعا حس خوبی توی مخاطب به همراه نداره.
    امیدوارم بالاخره یه روزی به درک درستی از این قضیه برسن و چهار تا لباس استاندارد توی لیگمون بتونیم ببینیم… امیدوارم

  14. mobin
    پاسخ

    مثل اینکه امسال هم قراره استقلال تو بحث لباس یکی از بی نظم ترین تیم ها باشه 😑 آخه این چه وضعشه یعنی استقلال یکی از تیم های پرطرفدار ایرانه 😐

  15. mobin
    پاسخ

    لوگو لباس دوم جدید هم جالبه لطفاً اونم برسی کنید

  16. حسن لایی خور
    پاسخ

    این لباس سفید جلوی پیکان لوگوهای استقلالش هم یه جوری بود

  17. محمد مبین
    پاسخ

    این کیت توی منیریه پره و برای منم جای تعجب داره که چرا از این کیت استفاده کردن اونم از نوع کپی شده اش !

  18. حسن لایی خور
    پاسخ

    دارن چی کار میکنن 😐

  19. mobin
    پاسخ

    کپی منچستر یونایتد 😐 اصلا چرا این کارو کردم 😐 ما لباس مخصوص دربی نخواستیم اگه قراره اینجوری باشه 😐

  20. MTT
    پاسخ

    احتمال زیاد برای صرفه جویی باشه چون اسپانسر اصلی (اوانو) نیست

پاسخ دادن به mobin لغو پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.