تیم کیتز – این سوالی است که اگر از هر مدیر یا هوادار فوتبال در ایران پرسیده شود غالبا جواب های سطحی و احساسی به دنبال خواهد داشت.
به عبارت دیگر می توان گفت چرخه مالی حول ستارگان در ایران به شدت رسانه محور شده و بازیکنان اغلب سعی می کنند بیشتر دیده شوند و به صفحه اول روزنامه ها راه پیدا کنند تا از این طریق بتوانند رقم درشت تری از تیم بعدی طلب کنند.
با توجه به موضوع بحث سایت که پیرامون لباس است از پرداختن به قراردادهای مهندسی شده انتقال بازیکنان در فوتبال ایران که منافع چند جانبه ای را برای اشخاص متعددی فراهم می کند و موارد مشابه آن خودداری می کنیم.
شاید یکی دیگر از دلایل عدم بهره برداری از ظرفیت های تجاری ستاره های فوتبالی در ایران این باشد که اساسا ما ستاره منحصربفردی در لیگ نداریم و همگی سطحی نزدیک به یکدیگر دارند کما اینکه اگر بازیکنی سطحی فراتر از سایرین داشته باشد عطای ماندن در لیگ ایران را به لقایش خواهد بخشید.
رقم انتقال نیمار از بارسلونا به پاریس سن ژرمن ذهن خیلی از ماشین حساب به دست ها را درگیر خود کرد اما آیا این انتقال صرفا ترانسفری به جهت خودنمایی یا صرفا فوتبالی بوده است؟ فروش پیراهن در مقطع زمانی متاثر از هیجان این انتقال و پس از آن با درخشش بازیکن در مسابقات تنها بخشی از یک پروژه درآمدزایی بزرگ است.
همزمان با این انتقال به جهت رکوردشکنی در رقم قرارداد، باشگاه به صدر اخبار ورزشی و بعضا غیر ورزشی می رود و این یک بهره برداری رسانه ای قوی برای پاریسی ها است. با قرار گرفتن نام و لوگوی پاریس سن ژرمن در موقعیت های مختلف بهره برداری از برند نیمار به عنوان یکی از بازیکنان شاخص در سطح فوتبال جهان محقق می شود و به تبع آن برند پاریس سن ژرمن از بازیکن برزیلی ارزش مضاعفی دریافت خواهد کرد.
سهم باشگاه از قراردادهای تبلیغاتی نیمار می تواند محل دیگری برای جبران هزینه های این انتقال باشد. البته از اینکه این امتیاز با چه درصدی و در اختیار کدام یک از طرفین قرارداد است بی اطلاع هستیم. علاوه بر این شرکت در کمپین های متعدد آموزشی، رسانه ای و تبلیغاتی از جمله عواید جانبی اینگونه قراردادها است.
بدون شک این انتقال دستاوردهای نهان دیگری هم دارد که در بحث ما نمی گنجد. به نظر می رسد باید زمینه برای بهره برداری از پتانسیل های درآمد ساز در فوتبال ایران ایجاد و تقویت شود، و اگر نه حیف و میل کردن سرمایه و پول مردمی به بهانه مدیریت و باشگاه داری و به صرف گرم کردن سر مردم هنر خارق العاده ای به حساب نمی آید.