تیم کیتز – نه یونیفرم رسمی و نه ست های ورزشی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در حد و اندازه ای نبودند که بتوان با اشتیاق جزئیات آنها را شرح داد.
از طرفی منتظر ماندیم تا جو واکنش های هیجانی فروکش کند و از سویی دوست نداشتیم در این جو منفی ایجاد شده که ممکن است به روحیه ورزشکاران کشورمان در المپیک خدشه وارد کند سهیم باشیم، اما قصد داریم با مرور موارد به نمایش در آمده و ذکر ایرادها، قدمی کوچک به سمت رفع آنها و ایجاد تصویری شایسته برای ورزشکاران ایران برداریم.
مل اند موژ ست های ورزشی، زاگرس پوش یونیفرم رسمی مردان و مزون ایران زمین یونیفرم رسمی زنان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را طراحی و تولید کرده اند.
ست کت و شلوار سرمه ای، پیراهن سفید و کفش ورنی پوشش رسمی مردان ایران در افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود. ترکیبی آشنا و عامیانه که هر چند شیک و سنگین اما هیچ المانی مربوط به ایران حتی در حد جزئیاتی مثل پوشت، لبه جیب یا … در آن به کار نرفته و احتمالا در مراسم رژه پرچم هایی که ورزشکاران ما در دست خواهند داشت به بیننده خواهد گفت که این کاروان از کدام کشور آمده است!
اما ست رسمی زنان ایران در المپیک ۲۰۲۰ که واکنش های فراوانی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت شامل مانتو و شال فیروزه ای همراه با جزئیات سبز و سفید و قرمز برگرفته از پرچم ایران بر روی شانه راست و محدوده پیشانی شال، شلوار و کفش سفید می شود.
به نوع دوخت و سبک اجرای لباس رسمی بانوان ایران ایراد چشمگیری وارد نیست و در این مورد ایراد اساسی مربوط به انتخاب رنگ است. استفاده از فیروزه ای به عنوان رنگ غالب در حالی که قرار بوده سه رنگ پرچم در این ابعاد با آن ترکیب شود بزرگترین اشتباه طراح لباس بوده است.
اشتباهی که احتمالا ناشی از دستور مسئولان به اصطلاح ورزشی است که طی این سال ها ثابت کرده اند نه علم این کار را دارند و نه سلیقه خوبی برای اعمال نظر! البته این احتمال از تقصیر طراح کم نمی کند و اگر طراح قبل یا حین اجرا به این نتیجه رسیده باشد که ترکیب رنگ مناسب نیست، به دلیل پذیرش این پروژه در قبال آن مسئول است.
اما ست های ورزشی ورزشکاران ایران در المپیک ۲۰۲۰ هم در این فستیوال بد سلیقگی کم نگذاشتند و سهم پر رنگی در خلق یک تصویر بی روح برای ورزشکاران المپیکی ایران داشتند. گرمکن و شلوار و تیشرت از اقلامی بود که حین اعزام گروه اول ورزشکاران به توکیو بر تن ورزشکاران در معرض دید عموم قرار گرفت.
در وصف اهداف احتمالی ست های ورزشی کاروان ایران باید گفت که سادگی برای مهمانی های رسمی است و در میدان ورزش که لباس باید جنب و جوش و شادابی را به ورزشکار و هوادار القا کند سادگی معنا و مفهوم دیگری می یابد.
از طرفی اگر حتی از بحث سادگی بگذریم، این لباس ها به عنوان یونیفرم نمایندگان ایران باید حداقل المانی مرتبط با کشورمان را در شرایطی که مردم دنیا به دلیل بایکوت رسانه ای تصویر روشنی از کشور ایران ندارند را در این جشنواره بزرگ جهانی به نمایش بگذارد.
نکته قابل توجه دیگر در مورد ست های ورزشی قرار گرفتن لوگوی تامین کننده در سمت چپ و لوگوی کمیته ملی المپیک در سمت راست و در اندازه و موقعیت نامناسب و نامتعارف است. عرف رایج حکم می کند که نشان ملی در سمت چپ سینه و تامین کننده در سمت مقابل یا یکی از نقاط تعریف شده جانمایی شود.
قرارگیری لوگوی تامین کننده ست های ورزشی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ درسمت چپ سینه شائبه استفاده از موجودی انبار برای تجهیز ورزشکاران را تقویت می کند. طراحی و تولید اختصاصی حداقل چیزی است که از تامین کننده انتظار می رود و برندهای ورزشی خارجی و حتی تولیدی های داخلی به خوبی می دانند که حتی در لباس های از پیش تولید شده هم لوگوی خود را در سمت راست یا محل دیگری گذاشته و سمت چپ سینه را برای لوگوی باشگاه و سازمان متقاضی خالی بگذارند.
عیار حقیقی لباس کاروان ایران هنگام رژه مراسم افتتاحیه و روی سکو مشخص خواهد شد، جایی که ورزشکاران ایران همزمان با ورزشکاران دیگر کشورها در یک قاب قرار می گیرند و آنجا مقایسه راحت تر است و حقیقت ماجرا به وضوح آشکار خواهد شد.
با توجه به سطح فعالیت هر سه تامین کننده پوشاک کاروان ایران حتما بخش عمده نقدها به این مجموعه ها وارد است و خود آنها و همچنین مسئولانی که آنها را برای اجرای این پروژه مهم تایید کرده اند باید پاسخگو باشند. از طرفی انتظار می رود نهادهای نظارتی به نوع گزینش تامین کنندگان و همچنین فرایند انتخاب طرح و رنگ لباس ها توجه ویژه ای داشته باشند تا شاهد ایجاد چنین جو روانی منفی برای ورزشکاران کشورمان قبل از حضور در بزرگترین رویداد ورزشی جهان نباشیم.