بازخوانی پرونده جنجالی خرید و فروش آمبرو توسط نایک

توسط

تیم کیتز – سال ۲۰۰۷ بود که خرید شرکت آمبرو توسط غول آمریکایی یعنی نایک به ارزش ۵۸۰ میلیون دلار به خبر داغ دنیای برندهای ورزشی تبدیل شد. در این مطلب مروری بر سرنوشت آمبرو پس از خرید، فروش و خلع سلاح این برند توسط نایک تا احیا و بازگشت دوباره آن به دنیای فوتبال خواهیم داشت. این مقاله را از دست ندهید.

این معامله در آن زمان به عنوان تلاشی از سوی نایک برای افزایش سهم خود در بازار در مقابل آدیداس تلقی شد چرا که دو سال پیش از آن در سال ۲۰۰۵ آدیداس کارخانه ریباک(ریبوک) را با هدف توسعه بازار خود در آمریکا خریداری کرد که قرارداد تامین لباس سراسری MLS و NBA در آن زمان از دستاوردهای بزرگ این اقدام تجاری آدیداس به شمار می رفت.

در واقع هدف نایک از خرید آمبرو افزایش نفوذ خود در بازار فوتبال بود، بازاری که در آن روزها بیشتر تحت سلطه آلمانی ها بود. یکی از اقدامات جالب نایک رونمایی لباس انگلستان با برند آمبرو در کنار لباس دیگر تیم های تحت پوشش نایک برای جام جهانی ۲۰۱۰ بود.

با این ادغام نایک حداقل تا پیش از جام جهانی ۲۰۱۰ به عنوان برند پیشتاز شناخته می شد اما بعد از جام جهانی و پدیده جابولانی و لباس های “Techfit” آدیداس بار دیگر ورق به سود سه خط ها برگشت.

پس از آن اختلاف ها بین نایک و آمبرو شدت گرفت و در سال ۲۰۱۲ آمبرو و دیگر برند تحت مالکیت نایک یعنی کول هان ضرر ۴۳ میلیون دلاری را برای نایک به بار آوردند. آنجا بود که نایک تصمیم به فروش این دو برند گرفت و سه زیر شاخه دیگر خود یعنی Air Jordan، Hurley و Converse را در اولویت توجه قرار داد.

در اکتبر ۲۰۱۲ آمبرو با قیمت ۲۲۵ میلیون دلار به شرکت انگلیسی آیکونیکس صاحب ۲۷ برند پوشاک و لوازم جانبی فروخته شد. نکته جالب این بود که نایک پیش از فروش آمبرو قرارداد لباس تیم های تحت پوشش این برند از جمله منچسترسیتی، تیم ملی انگلیس، اورتون، سانتوس برزیل و … را به نام خود زد.

صحبت هایی در مورد اینکه لباس سوئد و ایرلند نیز با سرنوشت مشابهی مواجه شوند مطرح شد اما نهایتا این دو نیز به ترتیب به سمت آدیداس و نیوبالانس رفتند تا به نوعی آمبرو با آن سابقه چشمگیر در فوتبال بریتانیا و اسکاندیناوی به یکباره خلع سلاح شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که عمر آمبرو پایان یافته و دیگر توان باز ایستادن را نخواهد داشت، در حالی که علیرغم ضربه های سنگین وارده به پیکره این برند در طول یک دهه گذشته، امروز آمبرو تیم هایی مانند اورتون، برنلی، وستهام، بورنموث، شالکه، وردربرمن، زسکا موسکو، گرمیو، سانتوس، فلومیننزه و … را تحت پوشش خود دارد و در حال بازیابی قدرت گذشته خود است.

برداشت خودتون از داستان فوق رو بنویسید.

ویدیو | رونمایی لباس برنتفورد ۲۰۲۵-۲۰۲۴

تیم کیتز – لباس دوم و سوم برنتفورد برای فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ توسط آمبرو رونمایی شد. ویدیو رونمایی از لباس های جدید برنتفورد را در ادامه ببینید.

لباس دوم و سوم برنتفورد ۲۰۲۵-۲۰۲۴

تیم کیتز – لباس دوم و سوم برنتفورد برای فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ توسط آمبرو رونمایی شد. پیراهن دوم جدید با ترکیبی بسیار ساده در زمینه یکدست به رنگ صورتی همراه با نوار لبه آستین راه راه بنفش و صورتی ارائه شده است. کلیه اجزا اعم از لوگوی باشگاه برنتفورد، آمبرو و اسپانسرها تک رنگ بنفش تیره … ادامه مطلب لباس دوم و سوم برنتفورد ۲۰۲۵-۲۰۲۴

لباس وستهام ۲۰۲۵-۲۰۲۴

تیم کیتز – لباس اول و دوم وستهام یونایتد برای فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ توسط آمبرو رونمایی شد. پیراهن اول جدید به رسم سنت همیشگی در زمینه به رنگ قرمز مارون و در محدوده آستین ها آبی روشن است. یقه و نوار لبه آستین ترکیب آبی روشن و مارون را با دو سبک متفاوت به تصویر کشیده … ادامه مطلب لباس وستهام ۲۰۲۵-۲۰۲۴

تمدید قرارداد بارسلونا با نایک

تیم کیتز – باشگاه بارسلونا و کمپانی نایک قرارداد همکاری خود را تا سال ۲۰۳۸ تمدید کردند. قراردادی که اکنون در جریان است تا سال ۲۰۲۸ معتبر بوده و ارزشی معادل ۱۰۰ میلیون یورو در هر فصل دارد و اکنون به دنبال امضای توافقنامه جدید، ۱۰ سال دیگر به مدت اعتبار قرارداد اضافه شد و … ادامه مطلب تمدید قرارداد بارسلونا با نایک

توپ زمستانی لیگ برتر انگلیس ۲۰۲۵-۲۰۲۴

تیم کیتز – توپ زمستانی رسمی رقابت های لیگ برتر انگلیس در فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ توسط نایک رونمایی شد. توپ جدید که از نظر ساختار فنی و پایه طراحی مشابه توپ عادی لیگ برتر است در زمینه به رنگ زرد همراه با نوارهای گرافیکی مرکب از بنفش تیره، صورتی، نارنجی و بنفش روشن ارائه شده است. … ادامه مطلب توپ زمستانی لیگ برتر انگلیس ۲۰۲۵-۲۰۲۴

لوگوی کلدپلی روی لباس بارسلونا

تیم کیتز – بارسلونا در الکلاسیکو پیش رو مقابل رئال مادرید از هفته یازدهم فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ لالیگا اسپانیا لوگوی یک گروه موسیقی راک را روی لباس خود به نمایش خواهد گذاشت. طبق روال چند ال کلاسیکو گذشته اسپاتیفای اسپانسر بارسلونا باز هم فضای تبلیغاتی پیراهن آبی اناری ها به یک گروه موسیقی اختصاص داده و … ادامه مطلب لوگوی کلدپلی روی لباس بارسلونا

شاید شما دوست داشته باشید

اشتراک در
اطلاع از
9 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برداشت من اینکه عاشق تیم کیتزم

خدا کنه تو ایران هم یه برند خوب بیاد بالا

نایک بیاد این آل‌اشپورت رو بخره و بگه دیگه نمیزارم ایران باهاش قرارداد ببنده. خیلی خوب میشه.

👌😉

چشم داداش امر دیگه ای نداری؟
میخای یه کیک نوشابه هم بگیرن واسه تو شخصا؟

فکر کنم ایشون طرفدار آلشپورته 😁

چی میگی دعوا داری ؟؟

ماجرای جابولانی چطور به نفع ادیدای شد؟
اون موقع که همه اعتراض میکردن توپش بده که.