دلیل تغییرات لباس تیم ها در المپیک

توسط

تیم کیتز – رقابت های فوتبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس به مراحل پایانی خود نزدیک می شود و در این بین نکاتی در لباس تیم ها جلب توجه می کرد که در ادامه مروری بر آنها خواهیم داشت.

نشان المپیک به جای لوگوی فدراسیون

مورد اول درج نشان کمیته/تیم المپیک یا پرچم هر کشور به جای لوگوی فدراسیون یا تیم ملی بر روی لباس بود، آن هم در ابعاد کوچک تر از آنچه فیفا برای تیم ها مجاز می داند. تفاوت اندازه شاید بیشتر از همه در لباس فرانسه به چشم می آمد.

عراق تنها تیمی بود که لوگوی فدراسیون فوتبال خود را روی لباس به نمایش گذاشت، در حالی که سایر تیم ها یا پرچم کشور یا نشان کاروان المپیکی خود را جایگزین کرده بودند.

بر پایه قوانین المپیک نشان تیم ها نباید از ۲۵ سانتیمتر مربع بزرگ تر باشد، این در حالی است که ابعاد مجاز نشان تیم ها در قوانین فیفا ۱۰۰ سانتیمتر مربع است.

تفاوت جزئیات لباس ها نسبت به نسخه استاندارد تیم های ملی

مورد بعدی مربوط به تفاوت لباس برخی تیم ها با نسخه استاندارد تیم ملی بزرگسالان آن کشور می شود، نکته ای که بیشترین نمود را به واسطه حذف سه خط روی شانه در لباس های آدیداس داشت. در لباس های جاکو نیز نقاط روی آستین و در لباس های پوما هم اثری از لوگوی روی آستین نبود. ضمن اینکه در همه لباس ها تگ های اصالت گوشه پایین نیز در صورت وجود حذف شده بود اما نوشته مربوط به تکنولوژی بافت پارچه همچنان روی لباس به چشم می خورد.

بر اساس قوانین المپیک تیم ها تنها مجاز به نمایش یک نشان تجاری مربوط به تولیدکننده بر روی لباس هستند و سایر المان های هویت بصری مربوط به برندها از جمله موارد ذکر شده در بالا در صورت وجود باید از روی لباس حذف شود. کما اینکه در لباس های نایک به دلیل عدم وجود نماد تجاری اضافی تغییری نسبت به نسخه استاندارد حس نمی شد.

تغییر اندازه لوگوی برندهای ورزشی

می توان گفت تنها لباس های آدیداس از این قانون کمیته بین المللی المپیک متاثر شد، چرا که لوگوی آدیداس در لباس های اخیر تیم های ملی و باشگاهی بسیار بزرگ شده بود و ابعاد آن در المپیک تقریبا به نصف تقلیل یافت.

دلیل این تغییر تفاوت روش محاسبه ابعاد لوگوی برند در کمیته بین المللی المپیک نسبت به فیفا است؛ در قوانین فیفا فضای مفید اشغال شده توسط لوگو محاسبه می شود اما در المپیک ابعاد مجاز از ضرب عرض در ارتفاع فضای مستطیلی یا مربعی که لوگو در آن محاط شده به دست می آید.

استفاده کادر فنی تیم ها از لباس با برند متفاوت

همه اعضای کاروان هر کشور اعم از ورزشکار و کادر فنی یک سری کامل از پوشاک مورد نیاز در طی مسابقات المپیک را به صورت یکپارچه از یک برند واحد دریافت می کنند، اما این مورد در بسیاری از تیم ها شامل لباس مسابقه ورزشکاران نمی شود. به همین دلیل است که ورزشکاران در رشته های مختلف اعم از تنیس، کشتی، پینگ پنگ و … هنگام مسابقه از لباسی با برند متفاوت از کاروان ورزشی آن کشور استفاده می کنند اما روی آن سوئیشرت یا شلوار برند کاروان را می پوشند. این موضوع در رشته فوتبال هم در استفاده کادر فنی فرانسه و آرژانتین از لباس های لو کوک اسپورتیف، اسپانیا از جوما و برخی دیگر از تیم ها از برند متفاوت با لباس تیم مشهود بود.

 

هر چند این تفاوت برند عمومیت ندارد و به عنوان مثال کادر فنی تیم فوتبال ژاپن لباس های آدیداس بر تن داشتند در حالی که اسیکس لباس اعضای کاروان المپیکی ژاپن را تامین می کند. مثال نقض دیگر استفاده تیم های فوتبال اوکراین و استرالیا از لباس های برند مشابه اعضای کاروان این دو کشور(به ترتیب ۴F و اسیکس) در جریان مسابقه بود.

شاید شما دوست داشته باشید

اشتراک در
اطلاع از
11 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عجیبهِِِ

شهر عجیبیه

دقیقا🤣🤣

ممنون از بررسی دقیق تون 🙏

واقعا توضیحات کامل بود

ممنون بابت توضیحتون تیم کیتز اتفاقا همش برام سوال بود پ البته عجیب

فقط یچیزو نفهمیدم
چرا نمیذاشتن از لوگوی فدراسیون کشورشون استفاده کنن؟

متن زیر عکس بازیکن عراقی رو بتونی میفهمی

چرا از تشابه فونت پومای ۲۰۰۶ با فونت کنونی ادیداس چیزی نداشتین؟و فونت لالیگایی و فونت الانی نایکی؟

سوال بجا و خوبیه بنظرم 👌✌️☝️👍

تیم کیتز لباس کاروان ایران در المپیک که خیلی بیشتر به لباس کاروان پزشکی شبیه بود و خیلی ساده و سفید طراحی شده بود با رنگ مکمل سیاه رو کجا طراحی کردن؟ که انقدر بد بود؟