آدیداس سرانجام ریباک را ۱.۳ میلیارد دلار ارزان تر فروخت

توسط

تیم کیتز – پس از گذشت ماه ها از شایعات مرتبط با واگذاری ریباک، آدیداس رسما اعلام کرد که این کمپانی به مجموعه گروه برندهای اصلی (ABG) فروخته شده است.

ای بی جی (Authentic Brands Group) با امضای قراردادی به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار که بخش زیادی از آن به صورت نقدی پرداخت می شود ریباک را از آدیداس خرید و به مجموعه برندهای زیر مجموعه خود اضافه کرد.

این در حالی است که آدیداس سال ۲۰۰۶ مبلغ ۳ میلیارد و هشتصد میلیون دلار برای تصاحب ریباک هزینه کرده بود و اکنون پس از ۱۵ سال در ازای رقمی ۳۵ درصد پایین تر از قیمت خرید، آن را فروخت.

مجموعه ABG مالک بیش از ۵۰ برند مصرفی عمدتا شناخته شده است که از جمله آنها می توان به امتیاز بهره برداری نام هایی چون محمدعلی کلی، الویس پرسلی، شکیل اونیل و مرلین مونرو اشاره کرد.

آدیداس در طی این سال ها لاین کاری ریباک را به سمت ورزش های تناسب اندام هدایت کرد به گونه ای که دیگر اثری از این برند در فوتبال به چشم نمی خورد. از این رو هنوز مشخص نیست که ABG بخش فوتبالی ریباک(ریبوک) را احیا خواهد کرد یا این برند قدیمی در همان حوزه تناسب اندام به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 


(۳۰ بهمن ۱۳۹۹) کمپانی آدیداس ۱۵ سال پس از خرید ریباک(ریبوک) به طور رسمی اعلام کرد که قصد فروش این شرکت را دارد.

اواخر سال گذشته میلادی بود که آدیداس رسما از تصمیم خود برای فروش ریباک خبر داد و متعاقب آن اعلام شد که تصمیم گیری برای استراتژی آتی این شرکت در ماه مارس ۲۰۲۱ از سوی آدیداس اتخاذ خواهد شد.

آدیداس در آگوست سال ۲۰۰۵ با قراردادی به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار ریباک را به مالکیت خود در آورد، با این حال بخشی از فعالیت های محدود شده ریباک تحت همان نام سابق ادامه پیدا کرد و غول آلمانی بهره برداری از ظرفیت های تجاری و استراتژیک این برند را مورد نظر قرار داد.

از مهمترین دستاوردهای این قرارداد برای آدیداس تصاحب امتیاز تولید لباس های NBA به موجب قراردادی ۱۱ ساله در سال ۲۰۰۶ بود که در آن مقطع در اختیار ریباک قرار داشت. علاوه بر این قرارداد اغلب تیم های فوتبالی که آن روزها لباس های ریباک را به تن می کردند به آدیداس منتقل و یا به برندهای دیگر تغییر داده شد.

مهمترین آنها لیورپول بود که پس از ۱۰ سال لباس های ریباک را کنار گذاشت و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ آدیداس روی سینه سرخپوشان آنفیلد درخشید. آخرین لباس های فوتبالی ریباک نیز در فصل ۱۲-۲۰۱۱ بر تن تیم های بولتون واندررز و کلن نشست.

پس از آن در حالی که به مرور از گستره حضور ریباک در عرصه تامین پوشاک تیم های ورزشی کاسته شد، در سال ۲۰۱۰ با ورود به عرصه ورزش های انفرادی تحت همکاری با شرکت کراس فیت اقدام به تولید کفش و پوشاک مختص رشته های تناسب اندام کرد و به دنبال آن لوگوی جدید دلتای ریباک متولد و جایگزین لوگوی خاطره انگیز قبلی شد.

ریباک در سال ۲۰۱۷ امتیاز قرارداد تامین لباس و تجهیزات لیگ هاکی روی یخ آمریکا NHL را نیز از دست داد و آدیداس با قراردادی ۷ ساله این امتیاز استراتژیک را هم از آن خود کرد تا حضور ریباک به عنوان تامین کننده لباس رویدادهای بزرگ کمرنگ تر از قبل شود.

شرکت در ماه نوامبر ۲۰۱۹ لوگوی قدیمی را بار دیگر بازیابی و در عمده محصولات خود مورد استفاده قرار داد، با این وجود لوگوی دلتا همچنان روی برخی خطوط تولید خصوصا پوشاک و تجهیزات تناسب اندام باقی ماند.

بر اساس آمار منتشره، میزان فروش محصولات ریباک در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱.۷۵ میلیارد دلار معادل حدود ۸ درصد از کل فروش آدیداس در هان سال بوده است. برآورد رسانه ها از ارزش کنونی این شرکت رقمی در حدود ۲ میلیارد دلار بوده، این بدان معنا است که آدیداس اندکی بیش از نصف مبلغ پرداختی در ۱۵ سال پیش را به حساب خود باز می گرداند.

چند روز قبل نشریه فوربز از مَستر پی خواننده هیپ هاپ و بارون دیویس ستاره سابق بسکتبال NBA به عنوان مشتری احتمالی ریباک نام برده و از عدد ۲.۴ میلیارد دلار برای توافق این دو با آدیداس بر سر تصاحب ریباک با هدف فعالیت در رشته بسکتبال و همچنین پوشاک لایف استایل سخن گفته است.

ریباک یکی از قدیمی ترین برندهای ورزشی است که در سال ۱۸۹۵ در شهر بولتون از منطقه لانکاشایر انگلیس تاسیس شد. دفتر مرکزی ریباک اکنون در بوستون آمریکا قرار دارد.

لباس پاناما برای سال ۲۰۲۳؛ بازگشت به عصر کلاسیک با ریباک

تیم کیتز – لباس اول و دوم تیم ملی پاناما برای سال ۲۰۲۳ توسط تامین کننده جدید این تیم یعنی ریباک رونمایی شد. لباس اول جدید در زمینه به رنگ قرمز همراه با یک پترن کندویی شش ضلعی با خطوط هاشوری در دل آنها ارائه شده است. جزئیات آبی لباس جدید پاناما نیز در قالب … ادامه مطلب لباس پاناما برای سال ۲۰۲۳؛ بازگشت به عصر کلاسیک با ریباک

پیراهن تمام سیاه لیورپول به یاد قهرمانی ۲۰۰۵

تیم کیتز – باشگاه لیورپول برای پاسداشت کامبک تاریخی این تیم که منجر به برتری مقابل میلان و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا ۰۵-۲۰۰۴ شد از یک پیراهن ویژه رونمایی کرد. این پیراهن با طرح مشابه لباسی که لیورپولی ها در آن مسابقه به تن داشتند در زمینه یکدست مشکی همراه با لوگوی باشگاه و … ادامه مطلب پیراهن تمام سیاه لیورپول به یاد قهرمانی ۲۰۰۵

شاید شما دوست داشته باشید

اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها