موازنه تبادل ارزش بین ورزشکار و اسپانسر؛ تمجید یا سوء استفاده؟

توسط

تیم کیتز – آقای گل فصل گذشته لیگ بلژیک و هم تیمی علیرضا بیرانوند در تیم رویال آنتورپ مجبور به حمل نشان اسپانسر لیگ در بازی های فصل ۲۱-۲۰۲۰ است.

دیومرسی امبوکانی مهاجم کنگویی آنتورپ که عنوان برترین گلزن لیگ بلژیک در فصل ۲۰-۲۰۱۹ را از آن خود کرده بود در پشت پیراهن خود در فضای زیر شماره، لوگوی طلایی لیگ که در واقع همان نشان اسپانسر این مسابقات است را در اندازه ای بزرگ حمل می کند.

فارغ از اینکه چاپ نشان با این ابعاد آن هم در رنگ نزدیک به رنگ شماره که تشخیص آن را دشوار کرده، در این مورد به نظر می رسد نحوه اجرا و نوع نمایش این نماد بیش از آنکه برای بازیکن صاحب عنوان آقای گلی ایجاد ارزش شخصیتی کند، او را به ابزاری برای بهره برداری نامتعارف در جهت منافع تجاری لیگ و اسپانسر آن تبدیل کرده است.

موارد تمجید از ورزشکاران برتر در رقابت های مختلف به شکل های متفاوتی وجود دارد؛ در لیگ هاکی فنلاند که برترین گلزن مسابقات کلاه طلایی با نشان اسپانسر مسابقات بر سر می گذارد، در لیگ کریکت هند ارزشمندترین بازیکن فصل، در فصل بعد کلاه نارنجی دریافت می کند، در توردوفرانس دوچرخه سوار برتر پیراهن طلایی(زرد) را بر تن می کند که نشان اسپانسرها نیز روی آن در معرض دید گذاشته می شود.

هر چند به طور کلی اعطای عناوین و پاداش ها به ورزشکاران در رویدادهای مختلف در سایه ارزش آفرینی برای برندها(سازمان های برگزاری یا شرکت های اسپانسر مسابقات) صورت می پذیرد اما به نظر می رسد در این مورد موازنه تبادل ارزش بین ورزشکار و صاحب برند به هم خورده و بیشتر به سمت صاحب برند سنگینی می کند.

شاید شما دوست داشته باشید

اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

منکه نفهمیدم چی نوشتین لطفا یکم ساده تر بگید چی شده

نکته خیلی دقیقی بود. احسنت