چرا لازم است تقابل تیره و روشن در مسابقات رعایت شود؟

توسط

تیم کیتز – اتحادیه فوتبال انگلیس با همکاری یوفا اقدام به طراحی و تحریر کتابچه راهنمای انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای تیم ها در تقابل با یکدیگر کردند.

شاید تاکنون تصور عموم بر این بود که حساسیت فیفا یا سایر سازمان های برگزار کننده مسابقات فوتبال نسبت به رنگ لباس تیم ها در تقابل با یکدیگر صرفا مربوط به تصاویر تلویزیونی و احتمال عدم تشخیص رنگ ها در گیرنده های مختلف در سراسر دنیا است، اما موضوع دیگری نیز در این تصمیم گیری دخیل است.

راهنمای منتشر شده با هدف آگاهی بخشی درباره کور رنگی و بهبود تجربه تماشای یک مسابقه برای افراد مبتلا به این اختلال ژنتیکی تدوین شده است. کور رنگی(Color blindness) یک بیماری اختلال ارثی است که در آن فرد قادر به درک و تشخیص یک یا برخی رنگ ها نمی ‌باشد.

این اختلال در مردان به مراتب بیشتر از زنان شایع است به گونه ای که تقریبا از هر ۱۲ مرد یک نفر(%۸) و از هر ۲۰۰ زن یک نفر(%۰.۵) با این اختلال مواجه هستند. اختلالی که به نظر می رسد به دلیل حجم فراگیری آن باید بیش از پیش جدی گرفته شود و انتخاب رنگ ها در رقابت های ورزشی متناسب با آن صورت پذیرد.

یوفا با انتشار تصاویر شبیه سازی شده چیزی که افراد غیر کور رنگ می بینند را با چیزی که افراد مبتلا به این اختلال قادر به تشخیص آن هستند مورد مقایسه قرار داده است. به این منظور در بین توصیه ها آمده که ایده آل ترین شرایط آن است که یک تیم رنگی از طیف تیره و تیم مقابل طیف روشن بپوشد تا به سادگی برای تمامی افراد قابل تشخیص و تمییز باشد.

در این ارتباط موارد متعددی مورد بررسی قرار گرفته:

تداخل رنگی: لباس بازیکنان با دروازه بان ها، داوران، زمین بازی

تجهیزات: توپ، کاور، مخروط های تمرینی،خط کشی های زمین

مکان برگزاری: مسیریابی، علائم ایمنی، روشنایی

اطلاعات: دیجیتال، خرید بلیط، برنامه های روز مسابقه

پوشش تلویزیونی: گرافیک ها، زوایای دوربین های از راه دور

در این راهنما چند ترکیب رنگ مناسب برای دو تیم در یک مسابقه به گونه ای که برای افراد مبتلا به کور رنگی قابل تشخیص باشد به این صورت ذکر شده است:

سفید x سیاه

قرمز x زرد

سیاه x زرد

آبی x قرمز روشن

آبی x زرد

همچنین چند نمونه نامناسب از تقابل رنگی نیز به صورت زیر ذکر شده است:

قرمز x مشکی

قرمز  سبز x نارنجی

سبز روشن x زرد

سفید x رنگ های ملایم و کم رنگ

آبی x بنفش سیر یا صورتی سیر

شاید شما دوست داشته باشید

اشتراک در
اطلاع از
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چقدر جالب و عجیب

Bahal bod👍🏻

چقدر خوب و جالب که حواسشون به همه مسائل و همه اقشار هست.
دمشون گرم

سلام تیم کیتز، پرسپولیس یه پیراهن جدید در پی درگذشت مهرداد میناوند برای مسابقه های بعدی که داره درنظر گرفته که عکسش هم توی رسانه ها پخش شده، انتشار نکردید!!

مطلب جالبی بود،از این مطالب بیشتر بذارید

من جز اون دوازده نفر کور رنگی حساب میشم ولی شدید نیست و میتونم تشخیص بدم یکمی فقط یکمی سبز و قرمز سخته و آبی و سورمه و بنفش و سبز و قهوه ایی البته با دقت زیاد میتونم تشخیص بدم