تیم کیتز – ابراهیم شکوری دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال ایران در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که طراحی لوگوی جدید فدراسیون به بیژن جناب واگذار شده است!
شکوری اظهار داشت که در زمان حضور خود در فدراسیون تلاش کرده تا مطالعات راهبردی را فعال کند، موضوعی که به گفته وی در مقابل آن موضع و مقاومت وجود داشت. یکی از این اقدامات تغییر لوگوی فدراسیون فوتبال بوده است.
سرپرست سابق دبیر کلی فدراسیون گفت: “ما لوگوی فدراسیون فوتبال را نهایی کردیم که همه اعضای هیئت رئیسه نیز آن را امضا کرده اند و در حال حاضر کتاب آن در دست چاپ است.”
شکوری درباره طراح لوگوی جدید اظهار داشت: لوگو توسط آقای جناب که لوگوی ایرانخودرو را سال ها پیش طراحی کرده بود در راستای یک کار علمی و با مطالعه دقیق و مصاحبه با افراد صاحب منصب طراحی شد که متاسفانه متوقف ماند.
شکوری توضیحی درباره اینکه چرا با وجود اینکه سفارش طراحی لوگو به شخص مشخصی داده شده فدراسیون اقدام به انتشار فراخوان طراحی لوگو کرده است نداد. البته با استناد به فرضیه “اول مرغ بود یا تخم مرغ” هنوز مشخص نیست اول سفارش لوگو داده شده و بعد فراخوان منتشر شده یا ابتدا فراخوان منتشر و سپس طراحی لوگو به بیژن جناب واگذار شده است.
اوایل اسفند ماه ۹۸ در گزارشی به وضعیت لوگوی فدراسیون پرداختیم: “به نظر می رسد اطلاعیه مذکور(فراخوان طراحی) ساختاری فرمالیته و در جهت ارضای افکار عمومی نسبت به موضوع لوگوی تیم ملی فوتبال ایران داشته و محدود به مقطع زمانی مشخصی بوده که در دوره کنونی به بایگانی سپرده شده است.” گزارش کامل را (اینجا بخوانید)
جناب از طراحان شاخص در زمینه لوگوهای تجاری است اما اینکه اساس انتخاب او چه بوده و با تکیه بر چه خصوصیتی کار طراحی لوگوی فدراسیون فوتبال به وی واگذار شده نامشخص است.
بیژن جناب متولد ۱۳۳۰ در تهران است که شاخص ترین لوگوهای طراحی شده توسط وی لوگو نوشته جدید ایرانخودرو و لوگوی تک ماکارون است. از معدود نشان های ورزشی طراحی شده توسط وی می توان به لوگوی جشنواره فرهنگی ورزشی کارمندان دولت در سال ۱۳۷۶ اشاره کرد.
قطعا نمی توان تا پیش از معرفی و به کارگیری لوگوی طراحی شده توسط ایشان در این مورد اظهار نظر و موضع گیری کرد، اما اینگونه به نظر می رسد که شاید فدراسیون قصد داشته با انتخاب یک نام شناخته شده هرگونه ضعف و عدم پذیرش احتمالی لوگوی جدید را به نام طراح آن حواله کند و به نوعی پشت این نام پنهان شود.
نظر شما در این باره چیست؟ آیا انتشار فراخوان طراحی از یک سو و سفارش طراحی به شخص مشخص از سوی دیگر اقدامی اخلاقی و حرفه ای است؟