تیم کیتز – باشگاه استقلال امروز به طور رسمی اسپانسر پشت پیراهن جدید خود را معرفی کرد.
اسپانسر جدید با عنوان “موبایل موسوی آمل” در حالی قرار است از این پس بالای شماره بازیکنان نمایش داده شود که از چند جهت قابل بحث و تامل است. اول اینکه از لحاظ اسم و رسم و ابعاد تجارت به مراتب پایین تر از عناوین شناخته شده قبلی از صنوف اپراتورها و بانک ها است.
دوم اینکه به دلیل قرارگیری در استان مازندران و شهر آمل، از نظر محدوده جغرافیایی ارتباط نزدیکی با استقلال و تهران ندارد و هر چند دربرگیری هواداران استقلال کل کشور را شامل می شود اما قطعا تراکم هواداران هر تیم در شهر محل استقرار باشگاه آن هم پایتخت بسیار بیشتر است.
به جهت توضیح بالا معمولا اسپانسرهایی تمایل به همکاری با باشگاه هایی مثل استقلال و پرسپولیس پیدا می کنند که محدوده فعالیت آنها کل کشور باشد تا بتوانند از ظرفیت تجاری هواداران این دو تیم در سراسر کشور بهره برداری کنند.
نکته مهم در این معامله عدم تناسب وزن اسپانسر با نام و جایگاه باشگاه استقلال است. در چنین قراردادهایی ممکن است از نظر ارزش و اعتبار تفاوتی بین طرفین معامله وجود داشته باشد اما در این مورد به نظر کفه ترازو به شدت به سمت استقلال سنگینی می کند و باشگاه باید جدا از تامین هزینه موقعیت تبلیغاتی، هزینه اشتراک اعتبار و نام خود را نیز از طرف مقابل مطالبه کند.
اخبار منتشر شده مبلغ قرارداد را ۴۰ میلیارد تومان عنوان کرده که به نظر می رسد مورد اسپانسر جدید استقلال بیشتر ناشی از علایق شخصی هواداری باشد، چرا که با توجه به عدم وجود زیرساخت فیزیکی و حتی آنلاین در حد مقبول، چنین قراردادی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.